Welkom bij Syntusbusfoto.nl

Geschiedenis Syntus

In 1991 ontstond een vervoersintegratieproject tussen het streekvervoerbedrijf GSM en de Nederlanse Spoorwegen onder de naam Integratie Gelderland Oost (IGO). Doel daarvan was de integratie tussen trein en bus. Uit dit project is Syntus ontstaan.

 

In 2013 verhuisde het hoofdkantoor van Doetinchem naar Deventer. Syntus  is sinds 2012 volledig eigendom van het Franse bedrijf Keolis (voorheen Cariane Multimodal International), waarin de SNCF en een Canadese institutionele beleggingsmaatschappij participeren.

 

Connexxion, dat bij de oprichting samen met NS en Keolis een partner was in de oprichting van Syntus, maakte in september 2007 bekend dat het de aandelen van Syntus zou verkopen aan de NS en Keolis.

 

Op 9 mei 2012 werd bekend dat Syntus grote financiële problemen heeft. Als belangrijkste oorzaken noemde Syntus dat er te goedkoop was ingeschreven voor het busvervoer op de Veluwe en de onverwacht snelle groei van het bedrijf. Mede daardoor was er over 2011 een verlies van 5 miljoen euro gemaakt. De nieuwe bestuurder Cees Anker stelde een herstelplan op om een faillissement te voorkomen, waarbij geen enkele optie werd uitgesloten. 

 

Op 22 juni werd een actieplan bekendgemaakt. In dit plan wordt door de beide aandeelhouders, NS en Keolis, geïnvesteerd in Syntus. In ditzelfde plan werd bekendgemaakt dat Keolis binnen afzienbare tijd de aandelen van NS overneemt. 

 

In augustus 2012 zijn de aandelen daadwerkelijk overgedragen. Hierdoor is Keolis de enige aandeelhouder van Syntus en heeft nu volledig toegang tot de Nederlandse markt. 

 

In augustus 2013 werd bekend dat Keolis de aandelen van NS heeft overgenomen voor het symbolische bedrag van 1 euro.

 

Tot 9 oktober 2017 heette het bedrijf Syntus, het profileert zich met de naamsverandering nadrukkelijk als onderdeel van de Keolis Group. De naam Syntus wordt nog gebruikt, maar zal op den duur verdwijnen.

 

Bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Keolis_Nederland

Visgraatmodel

De benaming 'Syntus' komt van synergie (SYNergie tussen Trein en bUS), waarmee in dit geval het samenhangende netwerk van bus- en spoorlijnen volgens visgraatmodel wordt bedoeld. Hierbij is de trein de ruggengraat en zorgt de bus voor de aan- en afvoer van treinreizigers.

Deze Website

In het begin van Syntus werd ik als fotograaf en eigenaar van de website PEHBusfoto gevraagd om foto's te maken voor hun eerste website, sinds dien is Syntus nooit van mijn zijde verdwenen en volg ik het bedrijf nogsteeds tot het einde van hun laatste consessie Syntus Utrecht.

 

Na deze laatste consessie en het einde van de naam Syntus betekend niet het einde van deze website, deze website zou online blijven om zo de geschiedenis van het van oorsprong Achterhoekse bedrijf in stand en beeld te houden.

 

Onder de nieuwe naam van Keolis Nederland worden er geen foto's meer op deze website geplaatst.

Op deze website vindt u de meeste bussen uit het Syntus wagenpark en hun geschiedenis, ook wagens van onderaannemers die in Syntus huisstijlen rijden zijn ook toegevoegd aan deze website.

 

Voor Syntus reden vele onderaannemers zoals Besseling Travel, Deto Tours, Luttikhuis, Noot Personenvervoer, OAD Reizen, Pouw Vervoer, Schepers Tours, Taxibedrijf Venderbosch, TGVia, van Den Broek / van Mill Tours, van Kooten Reizen, VTS Tours.